


pt., 23 maj
|szkolenie on-line
AKTUALNE ZASADY WYDAWANIA ZAŚWIADCZEŃ IUDOSTĘPNIANIA DANYCH Z REJESTRÓW LUDNOŚCI
RM, RZC, REJESTRU PESEL, RDO, KOPERT DOWODOWYCH - ZE ZMIANAMI W 2021-2024.
Czas i lokalizacja
23 maj 2025, 09:00 – 15:00
szkolenie on-line
O wydarzeniu
SZKOLENIE ON-LINE
PROGRAM:
1. Zasady wydawania zaświadczeń z Rejestru PESEL i z Rejestru Mieszkańców, czyli w trybie art. 45 ust. 2 i 2a ustawy o ewidencji ludności oraz z Rejestru Dowodów Osobistych – czyli w trybie art. 63 ust 1 ustawy o dowodach osobistych. Wydawanie zaświadczeń w trybie 217 kpa
– zakres podmiotowy i przedmiotowy
– warunki wydania zaświadczenia
– odmowa wydania zaświadczenia
– opłaty
– poświadczanie formularzy dwujęzycznych
– dowód życia – zasady wydawania
2. Udostępnianie danych z RM, Rejestru PESEL, z RDO - zagadnienia ogólne
– tryby udostępniania danych
– podmioty publiczne i pozostałe podmioty
– treść wniosku o udostępnienie danych
– forma udostępnienia danych
– pojęcie interesu prawnego i sposoby wykazywania interesu prawnego
– przykłady interesu prawnego
– pojęcie interesu faktycznego
– udostępnienie danych w celach badawczych
– odmowa udostępnienia danych
– opłata za udostępnienie danych i zasady jej zwrotu
3. Udostępnianie danych z RM i z Rejestru PESEL
– udostępnianie danych z RM podmiotom publicznym
– udostępnianie danych z RM podmiotom pozostałym
– decyzje teletransmisyjne
– liczenie limitu 300
4. Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych
– Udostępnianie danych podmiotom publicznym
– Udostępnianie danych podmiotom pozostałym
5. Udostępnianie danych z kopert dowodowych
– Okresy przechowywania kopert dowodowych
– Tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy
– Opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy
– Tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej innym osobom podmiotom
– Opłata za udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej innym osobom podmiotom
– Opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy
– Udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej w celach genealogicznych
6. Udostępnianie danych jednostkom organizacyjnym gminy – wydziałom urzędu, GOPS, szkołom
itp.
7. Udostępnianie danych urzędom zagranicznym
8. Zmiany dotyczące wydawania zaświadczeń i udostępniania danych z RM, Rejestru PESEL i RDO wynikające z ustawy z dnia 14 października 2021r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021r., poz. 1978) –
– usługa elektroniczna umożliwiająca osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL oraz w RDO pobranie informacji o odbiorcach, którym jej dane osobowe lub dane osobowe jej dziecka udostępniono z tych rejestrów,
– usługa elektroniczna umożliwiająca osobie wgląd do własnych danych i danych jej małoletniego dziecka przetwarzanych w Rejestrze PESEL,
– usługa elektroniczna umożliwiająca pobranie zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych własnych osoby lub danych jej dziecka przetwarzanych w rejestrze PESEL,
– usługa elektroniczna umożliwiająca pobranie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały oraz o zameldowaniu na pobyt czasowy osobie meldującej się e-usługą transakcyjną,
– udostępnianie danych w trybie interesu faktycznego - doprecyzowanie przepisów w zakresie uzyskiwania zgody od osób, których dane z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców mogą być udostępnione,
– wnioskowanie o dostęp do rejestru PESEL w trybie weryfikacji danych - przy użyciu dedykowanych usług elektronicznych.
9. Analiza przykładów wniosków o udostępnienie danych
10. Orzecznictwo WSA i NSA
11. Nieprawidłowości i uchybienia w zakresie udostępniania danych i wydawania zaświadczeń, porady praktyczne
12. Problemy, pytania i odpowiedzi
WYKŁADOWCA:
Wieloletni praktyk, wieloletni dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich wjednym z Urzędów Wojewódzkich. Do zakresu działania Wydziału Spraw Obywatelskich należy m. in. nadzór nad realizacją przez gminy zadań z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych i rejestracji stanu cywilnego oraz wydawanie decyzji drugoinstancyjnych z ww. zakresu. Od kilkunastu lat prowadzi szkolenia dla pracowników gmin z zakresu ewidencji ludności dowodów osobistych, rejestracji stanu cywilnego, konwencji międzynarodowych z zakresu rejestracji stanu cywilnego, kodeksu postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego. Przez kilka lat uczyła prawa administracyjnego, prawa
finansów publicznych, wstępu do nauki o państwie i prawie, postępowania administracyjnego w Zespole Szkół Ekonomicznych. Zebrane doświadczenie pedagogiczno-dydaktyczne, wiedza teoretyczna i praktyczna z ww. zakresu oraz otwartość i łatwość nawiązywania kontaktów międzyludzkich daje gwarancję profesjonalnego prowadzenia szkoleń przez Wykładowcę.
Istnieje możliwość przekazania organizatorowi (w nieprzekraczalnym terminie do dnia 8 maja 2025 r.) pytań i propozycji zagadnień, które chcielibyście Państwo, aby zostały wyjaśnione w trakcie prowadzonego szkolenia (e-mail: biuro@mcdk.edu.pl).
Z uwagi na rangę omawianych zagadnień proszę o wydelegowanie na proponowane szkolenie pracowników realizujących omawiane zagadnienia.
TERMIN: 23 maja 2025 r. w godz. 9:00 – 15:00
(w tym dwie przerwy: 10:30 – 10:45; 12:30 – 12:45)
UWAGA: Ze względu na ograniczoną liczbę uczestników, w razie dużej liczby zgłoszeń uruchomiona zostanie druga tura szkolenia. O zakwalifikowaniu na szkolenie decydować będzie kolejność zgłoszeń.
FORMUŁA SZKOLENIA: Szkolenie zostanie przeprowadzone w formie webinaru. Webinar to nowoczesny format szkoleniowy (rodzaj e-learningu) wykorzystujący transmisję audio-wideo w czasie rzeczywistym. Ten format umożliwia pełną interakcję zarówno z prowadzącym jak i z innym uczestnikami szkolenia. Na spotkaniu dostępny będzie czat, na którym można będzie zabierać głos i zadawać pytania. Na kilka dni przed planowanym szkoleniem, każdej zapisanej osobie przekazany zostanie link do szkolenia, a przed samym szkoleniem przeprowadzone będzie próbne połączenie w celu wyeliminowania ewentualnych problemów.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: Komputer ze stabilnym podłączeniem do Internetu, przeglądarka internetowa (preferowane Chrome, FireFox, Opera, Safari, Edge), głośniki lub słuchawki oraz mikrofon.
KOSZT: wynosi 495 zł brutto od osoby i obejmuje materiały szkoleniowe w formie elektronicznej wysłane do uczestników szkolenia, przeprowadzenie szkolenia on-line oraz zaświadczenia w formie elektronicznej o uczestnictwie w szkoleniu.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE: Chęć uczestnictwa prosimy zgłaszać mailowo lub telefonicznie na nr 22 636 94 26 oraz przesłać kartę zgłoszenia mailem na adres: biuro@mcdk.edu.pl
(w przypadku niemożności przesłania skanu karty za pośrednictwem poczty elektronicznej prosimy o przesłanie jej faksem na nr 22 831 54 69).
Mail z linkiem do szkolenia zostanie wysłany uczestnikom na 2 dni robocze przed szkoleniem.
Należność prosimy wpłacać na konto:
Bank Pekao S.A. Oddział w Warszawie 90 1240 6436 1111 0000 4584 9905;
Dla: Mazowieckie Centrum Doskonalenia Kadr, Al. Solidarności 72/17, 00-145 Warszawa,
z dopiskiem: za szkolenie EWID/ON-LINE. w dn. 23.05.2025 r.