top of page
PROBLEMATYKA ROZPOZNAWANIA SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI PRZEZ ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ
PROBLEMATYKA ROZPOZNAWANIA SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI PRZEZ ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ

wt., 24 cze

|

szkolenie on-line

PROBLEMATYKA ROZPOZNAWANIA SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI PRZEZ ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ

Czas i lokalizacja

24 cze 2025, 09:00 – 15:00

szkolenie on-line

O wydarzeniu

SZKOLENIE ON-LINE


Szkolenie adresowane jest zarówno do pracowników organów administracji państwowej i samorządowej prowadzących postępowania administracyjne, jak również do ich przełożonych oraz pracowników pionów kontroli rozpoznających skargi i wnioski stron oraz osób niebędących stronami postępowania administracyjnego, a kwestionujących działalność danego organu i wykonującego jego

zadania urzędu.


Celem szkolenia jest wyjaśnienie urzędnikom celów postępowania skargowego i wnioskowego, związanych ze społeczną kontrolą działalności organów państwowych i samorządowych. Omówiona zostanie również potrzeba funkcjonowania w demokratycznym

społeczeństwie postulatów obywatelskich w formie petycji. W miarę rozwoju demokracji skargowość jak i wnioskowanie od organów aparatu

państwowego o jakąś aktywność zyskuje na popularności, ale w wielu obszarach zakłóca i opóźnia działanie tych organów. Właściwy sposób identyfikacji skargi, wniosku i petycji, ich zasadności, ustalenia podmiotu odpowiadającego za ich rozpoznanie, jest zatem szczególnie istotna

dla zapewnienia sprawnego urzędowania.


W szkoleniu adresowanym do pracowników i funkcjonariuszy organów administracji rządowej i samorządowej uprawnionych do prowadzenia czynności w postępowaniu administracyjnym przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące najczęściej spotykanych skarg w obszarze zarówno

zachowania funkcjonariusza i urzędnika wobec strony i petenta, jak również kierunki i obszar merytoryczny, w których postępowanie skargowe i wnioskowe powinno funkcjonować. W obszarze petycji wskazane zostaną na podstawie przykładów sposoby ich rozpoznania.

W szkoleniu postawiony zostanie nacisk na kwestie związane z zasadami i celem postępowania skargowego, wnioskowego i w sprawach petycji, ich relacji wobec postępowania związanego z wykonywaniem ustawowych obowiązków danej instytucji oraz korelacja postępowania

skargowego z ogólnym postępowaniem administracyjnym, postępowaniem cywilnym, w sprawach o wykroczenia i karnym.

Wielokrotnie skarżący mieszają zarzuty proceduralne i techniczne w działaniu organu z zarzutami dotyczącymi naruszenia prawa poprzez popełnienie przestępstwa przekroczenia lub niedopełnienia obowiązków służbowych. Prawidłowe rozgraniczenie takich zarzutów jest kluczowe

dla identyfikacji podmiotu uprawnionego do rozpoznania skargi, która często stanowi zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa lub powinna być rozpoznawana na odstawie przepisów odrębnych. Istotne jest to, aby podmiot rozpoznający skargę korzystał ze swoich uprawnień, do czasy

kategorycznego stwierdzenia braku swojej właściwości.


Kolejnym blokiem szkolenia jest omówienie kwestii dotyczących terminowości działania urzędniczego, a w następstwie uchybienia temu obowiązkowi omówienie podstaw działania w związku ze skargą na przewlekłość lub bezczynność organów administracji. Powołane zostaną

przykłady orzecznicze związane z dokonaną przez Sądy Administracyjne oceną możliwość kontroli sądowej nad postępowaniem skargowym, wnioskowym i w sprawach petycji.


W zakresie skarg i wniosków przykłady związane będą z szczególnymi skargami na organy samorządu terytorialnego oraz możliwościami nadzorczymi wojewody nad sposobem rozpoznania skarg i wniosków przez rady gmin, powiatów i sejmiki województw.

Realizacja szkolenia ma zatem umożliwić osiągnięcie celów w postaci umożliwienia urzędnikom prawidłowej oceny podstaw skarg, wniosków i petycji w związku z określonym rodzajem działalności służbowej oraz oceny organu właściwego do ich rozpoznania

i udzielenia odpowiedzi wnoszącemu. Odpowiedź ma uniemożliwić skuteczne kwestionowanie działania organu przed inne podmioty.

Kolejnym, ale bardzo istotnym elementem przekazania wiadomości jest zapoznanie szkolonych z zasadami prawidłowego dokumentowania przeprowadzanych czynności w sprawie skarg, wniosków i petycji, w tym ewentualnych czynności dowodowych w obszarze postępowania administracyjnego, sporządzania adnotacji, notatek urzędowych, protokołów i ich znaczenia dla ewentualnego postępowania sądowo-administracyjnego, cywilnego i karnego.


W konsekwencji szkolenie zmierza do ugruntowania wiedzy dotyczącej sposobów kończenia prowadzonego postępowania w zakresie treści i formy udzielanej odpowiedzi, właściwości organu rozpoznającego skargę, wniosek lub petycję oraz wpływu ujawnionych

w toku takiego postępowania nieprawidłowości na dalsze funkcjonowanie danej instytucji.


Szkolenie jest przeznaczone dla grup wieloosobowych. Dla sprawnego omówienia zagadnień praktycznych wymagana jest stała obecność uczestnika w toku zajęć i zachowanie kontaktu dźwiękowego z prowadzącym. Temat zajęć, z ujęciem elementów orzeczniczych, w

tym opracowaniem kazusów i ćwiczeniami związanymi z oceną dokumentów na przykładzie orzecznictwa sądowego, powinien obejmować nie mniej niż 6 godzin wykładowych. Z toku szkolenia słuchacze zapoznani zostaną w treścią konkretnej skargi omówionej w konkretnym

rozstrzygnięciu sądu administracyjnego i będą poddawać ocenie, jej streść, właściwość organu rozpoznającego skargę oraz formę i sposób rozstrzygnięcia.


PROGRAM SZKOLENIA:

1. Zapoznanie uczestników z założeniami i celami szkolenia.

2. Omówienie zasad i celów postępowania skargowego i wnioskowego, podstaw prawnych do jego prowadzenia w zakresie funkcjonowania danego organu administracji rządowej lub samorządowej, roli tych organów w postępowaniu skargowym.

3. Omówienie petycji jako podstawowego prawa obywatelskiego, jej roli w funkcjonowaniu demokratycznego społeczeństwa, konstytucyjnego umocowania prawa do petycji oraz odrębnej, w przeciwieństwie skarg i wniosków, ustawowej regulacji postępowania w

sprawach petycji.

4. Analiza dokumentu w kontekście jego tytułu i treści w celu ustalenia czy stanowi skargę, wniosek czy petycję, poszukiwanie różnic pomiędzy tymi formami.

5. Identyfikacja obszaru działalności organu administracji podlegającego ocenie zewnętrznej przez podmioty mogące być autorami skargi, wniosku oraz petycji, weryfikacja podstaw do konieczności rozpoznania skargi, wniosku i petycji i wpływu dokonanych w toku takiego postępowania ustaleń na dalsze działanie instytucji.

6. Analiza postępowania administracyjnego uregulowanego w dziale I i II k.p.a. w zakresie odrębności wobec postępowania prowadzonego na podstawie działu VIII k.p.a, zdefiniowanie pojęcia uproszczonego postępowania administracyjnego i różnice w jego prowadzeniu wobec postępowania zwyczajnego.

7. Analiza art. 240 k.p.a. i orzecznictwa związanego z jego interpretacją w kontekście subsydiarności postępowania skargowego prowadzonego w trybie administracyjnym w stosunku do czynności podejmowanych przez adresata skargi w postępowaniach odrębnych.

8. Wpływ czynności podejmowanych w toku postępowania, cywilnego, karnego i w sprawie o wykroczenie na sposób rozpoznania skargi lub wniosku, wzajemny wpływ tych postępowań.

9. Podstawy prawne oceny wymogów formalnych pism kierowanych przez uczestników postępowania do organów administracji, omówienie skuteczności korespondencji kierowanej za pośrednictwem komunikacji elektronicznej, weryfikacja tożsamości adresata. Problematyka dotycząca rozbieżności w możliwościach stosowania korespondencji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym, w tym postępowaniu

skargowym i wnioskowym. Personalizacja nadawcy w oparciu o podpis elektroniczny oraz wykorzystanie platformy e-puap i e-dowód. Odmienności w zakresie wymogów formalnych petycji wobec wymogów skarg i wniosków.

10. Zasady udostępniania materiałów i informacji z postępowania karnego, wykroczeniowego i administracyjnego na potrzeby postępowania skargowego, identyfikacja dysponenta takich materiałów i podstaw oceny zasadności przekazania ich poza prowadzone postępowanie, wpływ zasad związanych z ochroną danych osobowych na przekazywanie informacji uzyskanych w postępowaniu szczególnym/ karnym, wykroczeniowym/ dla celów postępowania skargowego. Możliwość wykorzystania w postępowaniu skargowym informacji uzyskanych przez dany organ w toku legitymowania, nałożenia mandatu karnego, przyjęcia zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia, zeznań świadków i wyjaśnień obwinionego i podejrzanego.

11. Konsekwencje ujawnienia w toku postępowania skargowego podejrzenia popełnienia przez pracownika lub funkcjonariusza organu przestępstwa lub wykroczenia, właściwość organów do rozpoznania skargi w tym zakresie, zasady przekazywania informacji i dokumentów uprawnionym podmiotom. Regulacje związane z prawnym i społecznym obowiązkiem zawiadomienia o popełnionym przestępstwie z uwzględnieniem szczególnej roli funkcjonariusza publicznego.

12. Omówienie terminowości prowadzonego postępowania administracyjnego, w sprawach skarg, wniosków i petycji skargowego i wpływu uchybienia terminom na ważność i skuteczność podejmowanych czynności, weryfikacja sądowej kontroli terminowości rozpoznania skargi, wniosku i petycji w kontekście możliwości złożenia do Sądu Administracyjnego skargi na przewlekłość lub bezczynność organu administracji.

13. Podsumowanie i zakończenie szkolenia.


WYKŁADOWCA: WYKŁADOWCA PRAKTYK - prowadzący jest prokuratorem, od 2001 roku stale zajmuje się stosowaniem i wykonywaniem prawa zarówno w zakresie postępowania przygotowawczego, czynności wyjaśniających jak i postępowania cywilnego i administracyjnego. W obszarze tematu szkolenia „Specyfika problematyki rozpoznawania skarg i wniosków w świetle przepisów prawa o wykroczeniach i postępowania w sprawach o

wykroczenia.” prelegent w okresie od 2015 roku do 2021 roku, z uwagi na zajmowane w tym czasie stanowiska służbowe osobiście prowadził postępowania w przedmiocie rozpoznawania skarg i wniosków zarówno z obszaru ogólnej skargowości administracyjnej przewidzianej w kodeksie postępowania administracyjnego jak i skarg szczególnych związanych z zatrzymanie osoby, postępowania technicznego funkcjonariuszy publicznych związanych m. in. ze stosowaniem środków przymusu bezpośredniego w szczególności zgodnie z ustawą o Policji, Straży Granicznej, skarg na urzędników publicznych w obszarze ustawy Prawo o prokuraturze oraz rozpoznawania skarg na przewlekłość postępowania przygotowawczego.


TERMIN: 24 czerwca 2025 r., w godz. 09:00 – 15:00.


INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

Chęć uczestnictwa prosimy zgłaszać mailowo lub telefonicznie na nr 22 636 94 26 oraz przesłać kartę zgłoszenia mailem na adres: biuro@mcdk.edu.pl (w przypadku niemożności przesłania skanu karty za pośrednictwem poczty elektronicznej prosimy o przesłanie jej faksem na nr 22 831 54 69). Mail z linkiem do szkolenia zostanie wysłany uczestnikom na 2 dni robocze przed szkoleniem.

PRZY ZGŁOSZENIU POWYŻEJ 2 OSÓB UDZIELAMY RABATU W WYSOKOŚCI 10%.


WYMAGANIA SPRZĘTOWE:

Komputer ze stabilnym podłączeniem do Internetu, przeglądarka internetowa (preferowane Chrome, FireFox, Opera, Safari, Edge), głośniki lub słuchawki i mikrofon.


KOSZT: wynosi 680 zł brutto od osoby i obejmuje materiały szkoleniowe w formie elektronicznej wysłane do uczestników szkolenia, przeprowadzenie szkolenia on-line oraz zaświadczenia w formie elektronicznej o uczestnictwie w szkoleniu.

(Przedstawiona powyżej cena dotyczy szkolenia dla administracji publicznej, którego realizacja jest w co najmniej 70% finansowana ze środków publicznych oraz służy podniesieniu kwalifikacji zawodowych uczestników szkolenia. W innym przypadku zastrzegamy sobie prawo do doliczenia 23% stawki podatku VAT.)


Należność prosimy wpłacać na konto: Bank Pekao S.A. Oddział w Warszawie 90 1240 6436 1111 0000 4584 9905 Dla: Mazowieckie Centrum Doskonalenia Kadr; al. Solidarności 72/17, 00-145 Warszawa, z dopiskiem: za szkolenie w dniu 24.06.2025.


Uwaga: Istnieje także możliwość zorganizowania szkolenia obejmującego powyższą tematykę jako szkolenia zamkniętego dla pracowników konkretnego Urzędu w siedzibie Zamawiającego w uzgodnionej cenie i terminie dogodnym dla Zamawiającego.

Udostępnij to wydarzenie

Mazowieckie Centrum Doskonalenia Kadr

©2024 wykonanie Mazowieckie Centrum Doskonalenia Kadr

bottom of page