


czw., 06 lis
|szkolenie on-line
UDOSTĘPNIANIE DANYCH Z REJESTRÓW LUDNOŚCI – RM, REJESTRU PESEL, RDO, KOPERT DOWODOWYCH - ZE ZMIANAMI W 2025 ROKU
Czas i lokalizacja
06 lis 2025, 09:00 – 15:00
szkolenie on-line
O wydarzeniu
PROGRAM:
1. Udostępnianie danych z RM, Rejestru PESEL, z RDO - zagadnienia ogólne
– tryby udostępniania danych
– podmioty publiczne i pozostałe podmioty
– treść wniosku o udostępnienie danych
– forma udostępnienia danych
– pojęcie interesu prawnego i sposoby wykazywania interesu prawnego
– przykłady interesu prawnego
– pojęcie interesu faktycznego
– udostępnienie danych w celach badawczych
– odmowa udostępnienia danych
– opłata za udostępnienie danych i zasady jej zwrotu
2. Udostępnianie danych z RM i z Rejestru PESEL
– udostępnianie danych z RM podmiotom publicznym
– udostępnianie danych z RM podmiotom pozostałym
– decyzje teletransmisyjne
– liczenie limitu 300
3. Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych
– Udostępnianie danych podmiotom publicznym
– Udostępnianie danych podmiotom pozostałym
4. Udostępnianie danych z kopert dowodowych
– Okresy przechowywania kopert dowodowych
– Tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy
– Opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy
– Tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej innym osobom podmiotom
– Opłata za udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej innym osobom podmiotom
– Opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy
– Udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej w celach genealogicznych
5. Zasady wydawania zaświadczeń z Rejestru PESEL i z Rejestru Mieszkańców, czyli
w trybie art. 45 ust. 2 i 2a ustawy o ewidencji ludności oraz z Rejestru Dowodów
Osobistych – czyli w trybie art. 63 ust 1 ustawy o dowodach osobistych.
Wydawanie zaświadczeń w trybie 217 kpa
– zakres podmiotowy i przedmiotowy
– warunki wydania zaświadczenia
– odmowa wydania zaświadczenia
– opłaty
– poświadczanie formularzy dwujęzycznych
– dowód życia – zasady wydawania
6. Udostępnianie danych jednostkom organizacyjnym gminy – wydziałom urzędu,
GOPS, szkołom itp.
7. Udostępnianie danych urzędom zagranicznym
8. Zmiany dotyczące wydawania zaświadczeń i udostępniania danych z RM, Rejestru
PESEL i RDO wynikające z ustawy z dnia 14 października 2021r. o zmianie ustawy
o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021r., poz. 1978) –
które weszły oraz wejdą w życie 2022 r.
– usługa elektroniczna umożliwiająca osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze
PESEL oraz w RDO pobranie informacji o odbiorcach, którym jej dane osobowe lub
dane osobowe jej dziecka udostępniono z tych rejestrów,
– usługa elektroniczna umożliwiająca osobie wgląd do własnych danych i danych jej
małoletniego dziecka przetwarzanych w Rejestrze PESEL,
– usługa elektroniczna umożliwiająca pobranie zaświadczenia zawierającego pełny lub
częściowy odpis danych własnych osoby lub danych jej dziecka przetwarzanych
w rejestrze PESEL,
– usługa elektroniczna umożliwiająca pobranie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt
stały oraz o zameldowaniu na pobyt czasowy osobie meldującej się e-usługą transakcyjną,
– udostępnianie danych w trybie interesu faktycznego - doprecyzowanie przepisów
w zakresie uzyskiwania zgody od osób, których dane z rejestru PESEL oraz rejestru
mieszkańców mogą być udostępnione,
– wnioskowanie o dostęp do rejestru PESEL w trybie weryfikacji danych - przy użyciu
dedykowanych usług elektronicznych.
9. Analiza przykładów wniosków o udostępnienie danych
10. Orzecznictwo WSA i NSA
11. Nieprawidłowości i uchybienia w zakresie udostępniania danych i wydawania
zaświadczeń, porady praktyczne
12. Problemy, pytania i odpowiedzi Istnieje możliwość przekazania organizatorowi (w nieprzekraczalnym terminie do dnia
30 października 2025 r.) pytań i propozycji zagadnień, które chcielibyście Państwo, aby
zostały wyjaśnione w trakcie prowadzonego szkolenia (e-mail: biuro@mcdk.edu.pl).
TERMIN: 6 listopada 2025 r. godz. 9:00 – 15:00
(w tym dwie przerwy: 10:30 – 10:45; 12:30 – 12:45)
UWAGA: Ze względu na ograniczoną liczbę uczestników, w razie dużej liczby zgłoszeń
uruchomiona zostanie druga tura szkolenia. O zakwalifikowaniu na szkolenie decydować
będzie kolejność zgłoszeń.
FORMUŁA SZKOLENIA: Szkolenie zostanie przeprowadzone w formie webinaru. Webinar to
nowoczesny format szkoleniowy (rodzaj e-learningu) wykorzystujący transmisję audio-wideo
w czasie rzeczywistym. Ten format umożliwia pełną interakcję zarówno z prowadzącym jak
i z innym uczestnikami szkolenia. Na spotkaniu dostępny będzie czat, na którym można będzie
zabierać głos i zadawać pytania. Na 2 dni przed planowanym szkoleniem, każdej zapisanej osobie
przekazany zostanie link do szkolenia, a przed samym szkoleniem przeprowadzone będzie próbne
połączenie w celu wyeliminowania ewentualnych problemów.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: Komputer ze stabilnym podłączeniem do Internetu, przeglądarka
internetowa (preferowane Chrome, FireFox, Opera, Safari, Edge), głośniki lub słuchawki oraz
mikrofon.
KOSZT: wynosi 498 zł brutto od osoby i obejmuje materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
wysłane do uczestników szkolenia, przeprowadzenie szkolenia on-line oraz zaświadczenia
o uczestnictwie w szkoleniu w formie elektronicznej.
Prosimy zgłosić uczestnictwo mailem lub telefonicznie na nr 22 636 94 26, 22 636 80 61
i przesłać mailem na biuro@mcdk.edu.pl lub faksem imienną kartę zgłoszenia na nr 22 831 54 69.
Należność prosimy wpłacać na konto:
Bank Pekao S.A. Oddział w Warszawie 90 1240 6436 1111 0000 4584 9905;
Dla: Mazowieckie Centrum Doskonalenia Kadr, Al. Solidarności 72/17, 00-145 Warszawa,
z dopiskiem: za szkolenie USC/ON-LINE. w dn. 6.11.2025 r.